Bästa bild 2021

Askersunds Fotoklubb bedömer Bodens Fotoklubbs Bästa Bild 2021.

Nr 1. Carin Ehelmsdotter. Oj vad häftigt! Ett landskap som vi sörlänningar bara kan drömma om. Den centralt placerade fjällformationen ger en monumental känsla. Dessutom inbäddat i en vackert böljande förgrund – helt perfekt! GRATTIS!!
Nr 2. Razvan Zinica. Protest, när jag har rest så här långt förväntar jag mig Vår! Glad är naturligtvis fotografen, som vet att snöfall ger en fantastisk 3-dimensionell effekt åt motivet. En utsökt skärpa och en mycket behaglig färgkontrast.
Nr 3. Ulf Åström. En mycket vacker vy och ett fint ljus över det orörda snötäcket. Tidpunkten mitt emellan den röda och den blå timmen och motljuset ger bilden en utsökt lyster man kan njuta länge av.
Nr 4. Margareta Johansson. Väldigt välgörande med liv i landskapet. Men någonting stör. Vi provade att ändra formatet till 9×16 med renarna placerade 1/3 nerifrån. Resultatet tyckte vi blev pampigt.
Nr 5. Johan Niklasson. Bäcken i förgrunden är otroligt vacker. Men det är även björkallen i bakgrunden med bilen som färdas längs den. Problemet är att ögat har svårt att välja mellan dessa 2 dominanter. Det är som 2 bilder i en.
Nr 6. Christina LodeniusNyberg. En spännande komposition med god ögonkontakt. Det riktade ljuset ger hornet en nästan metallisk lyster. Den svartvita konverteringen gör bilden lugn, ren och dokumentär.
Nr 7. Jonas Holmgren. Det vilar ett fruset lugn över denna bild. Kylan har ännu inte betvingat det öppna vattnet, men mörkret är redan kompakt. Det dramatiska ljuset är helt skapat av människan.
Nr 8. Carin Ehelmsdotter. Ett mäktigt landskap som gör sig bra i panorama. Fin komposition och en lugn färgsättning. Men vi saknar någonting i bilden som får den att tända till.
Nr 9. Razvan Zinica. Hökugglan är ju delvis dagaktiv, så solskenet stör inte lika mycket här. Den fina skärpan och oskärpe-ringarna som det lätta snöfallet åstadkommer på den annars enformiga himlen höjer bilden. Bilden ger dock ett risigt intryck i undre delen, som turligt nog är lätt att åtgärda genom att ta bort hälften av det som är nedanför fågelns stjärt. Bilden blir behagligare att se på och fågeln får en bättre placering.
Nr 10. Johan Niklasson. Vi ville gärna ha med lite folk bland dom 10 bästa bilderna, och den här glada flickan höll för en närmare granskning. Kompositionen är helt ok, möjligen lite för mycket upptill och till höger, men främst är den för mörk. Den svarta klänningen flyter nästan in i bakgrunden.

Tre bilder har fått omdömen. Visas utan inbördes ordning.

Margareta Johansson. Kompositionen är bra. Tyvärr så verkar skärpan ligga bakom fågeln.
Kjell Engström. Fjärilen bildar en fin diagonal och färgen sticker ut bra i den för övrigt nästan färglösa bilden. Men vi hade gärna sett en bättre skärpa och framför allt ett lite större skärpedjup. Den utfrätta barken är mycket störande.
Håkan Nilsson. En teknisk bra bild, och vad vi förstår så har alla hörselproppar och vände ryggen till av säkerhetsskäl. Men det är ju förödande för bilden. Tänk om fotografen kunnat ropa ”håll för öronen”. Då hade bilden lyft ordentligt med en lite humoristisk underton.