2023 Bästa bild

Hej på er i Bodens fotoklubb.
Vi vill tacka för förtroendet vi fått att bedöma er tävling. Vi är tre i vår jurygrupp. Arbetet har skett som en process under några veckor då alla i gruppen har haft tillgång till bilderna. Under arbetets gång har vi så småningom kunnat enas om en rangordning.
Rolf Jonsson, Bettan Mannby och Urban Westman / Gotlands Fotoklubb

Plats 1. Christina Lodenius Nyberg
En kall solig vinterdag drar hundspannet fram i full fart. Man riktigt ser hur hundarna älskar detta. Motljuset och den yrande snön gör att färgskalan blir vackert dämpad. För att ta den här bilden, där hundarna kommer rusande rakt mot fotografen, gäller det att välja rätt objektiv och att vara snabb. Grattis till första platsen!

Plats 2. Andreas Fernandez
Fullträff! Här har fotografen lyckats fånga det mesta av uttrycket som hör till heavy metal; En growlande basist med näspiercing, skägg och flygande hårsvall. Backdropen avslöjar att han befinner sig på en metalfestival i Tyskland. Det svartvita förstärker det råa och tuffa uttrycket.Uppsynen är obetalbar. Vi nästan hör vrålet. Snygg skärpa och bra skärpedjup.

Plats 3. Beatrice Karjalainen
Fotografen har varit väldigt observant. Blicken dras direkt till flaggan i fönstret, den enda färgklicken i den annars rätt deprimerande öststatsfasaden. En tyst men tydlig protest.Vi hade nog valt att förstärka uttrycket en aning.

Plats 4. Olle Hage
Efter festen.Här är det fukten som tagit över. Pianots faner har släppt i limningarna. Putsen släpper från väggarna och påväxt av alger/mögel finns överallt. Bilden stinker! Man kan fantisera om vad rummet användes till en gång i tiden. Kanske är pianoskelettet en ledtråd. Till höger syns en hatthylla lite på sniskan. Vad finns i asken på elementet till vänster?

Plats 5. Jonas Holmgren
En tilltalande, rogivande och intressant bild i all sin enkelhet. Vi uppskattar att det finns en dold rörelse i bilden, de två stenarna till vänster har en mörkare rand ovanför vattenlinjen. Bilden känns lite för ”avkapad” i högerkanten.

Plats 6. Mikael Edberg
Tranorna smälter snyggt in i snölandskapet. Bilden är nästan grafisk. Det är ju omöjligt att regissera fåglar så man måste invänta rätt tillfälle. Bildens komposition är lyckad med de två skarptecknade tranorna till vänster och den oskarpa fågeln till höger. Snyggt med diagonalen som bildas av det vissnade gräset.

Plats 7. Hubert Elming
Bra beskärning. Många olika former på en liten yta blir spännande och lockar till att titta efter lite extra: Välputsat krom, snygga färger och former och vackert ljus. Den röda ratten är en bra kontrast till allt blått.

Plats 8. Margareta Johansson
Överst Edinburgs slott med undersidan av läktaren. Publik på väg hem efter en lite våt konsert? Snyggt att slottet, läktarens och gräsets färger går igen i deras klädsel. Snyggt perspektiv. Vägen och staketet leder blicken in i bilden.

Plats 9. Ylva Slagbrand
En liten tilltufsad fågel på en grov gren. Fågelns färg går igen i grenverket. Fint med den gröna oskarpa bakgrunden och den inramning av fågeln som grenarna utgör. Fågeln ser ut att ha full koll på fotografen.

Plats 10. Stig Asplund
En harmonisk somrig bild som man blir glad av. Båten, ”det glada” kaitseglet och de två kaitseglarna bildar en sammanhållande enhet. Bakgrunden framhäver huvudmotivet. En kul bild med snygg nästan-diagonal.

Plats 11. Håkan Nilsson
Ett par glider fram i sin nedcabbade klenod. Fotografen har panorerat så att bilen syns skarpt. I förgrund och bakgrund ses rörelseoskärpa.

Plats 12. Joe Rovik
Synd att fågeln verkar befinna sig i skuggan.

Plats 13.Lennart Isaksson
Två tuffingar poserar i ett landskap av rinnande vatten. Pojkarna är uppenbarligen huvudmotivet, men vi skulle vilja se mer av landskapet.